Vul hier uw zoekterm in
  • Adviseur vinden
    Nederlands

04. mei 2023

Nieuw bij häwa: de perfecte oplossing voor een cobotwerkstation op maat

Wain, 2 mei 2023. Cobots (collaboratieve robots) worden steeds meer gebruikt in de industrie en de productie om processen te automatiseren. Vanwege hun lage gewicht worden cobots ook wel aangeduid als lichtgewicht robots. Ze zijn flexibel en gemakkelijk te transporteren. häwa GmbH heeft de trend herkend en biedt zijn klanten perfecte oplossingen voor op maat gemaakte cobotwerkstations.

In tegenstelling tot robots zijn cobots ontworpen om met mensen samen te werken. Ze worden gebruikt in de directe omgeving van werknemers en hebben geen beschermende behuizing nodig. Speciale sensoren zorgen ervoor  dat het werk van de cobots onmiddellijk wordt gestopt als een mens in hun in hun werkgebied komt. Dit opent nieuwe wegen in de industriële  productie. Cobots kunnen geschoolde werknemers ondersteunen door eenvoudige, repetitieve taken over te nemen.

Perfecte afstemming voor de samenwerking van mens en cobot

Voor een soepele workflow moeten de werkomstandigheden en de werkomgeving worden afgestemd op de samenwerking tussen mensen en cobots. Bij de benodigde speciale cobotwerkstations komt de jarenlange ervaring op het gebied van machinebehuizingen, besturingskasten en behuizingsbouw van häwa om de hoek kijken. Want elke fabricage en productie is anders opgebouwd en cobots nemen verschillende activiteiten over. Daarom biedt häwa individuele, functionele en innovative cobotwerkstations, die op maat kunnen worden gemaakt en en kunnen worden aangepast aan de wensen van een bedrijf.  zowel stationaire als mobiele robotonderstellen.

De experts van häwa hebben drie verschillende soorten cobotframes geïdentificeerd en bieden deze varianten aan die aan bijna alle denkbare eisen voldoen. Dit is, als eenvoudigste variant, een cobotonderstel en een modulaire cobotonderstel: gestabiliseerde besturingskasten die naar behoefte kunnen worden uitgebreid. Als tweede variant robottafels voor cobots uit het succesvolle X-frame modulair systeem. En tot slot, als derde optie, cobotwerkstations die geheel volgens individuele specificaties worden gemaakt. Het gepatenteerde X-frame machineframe wordt voor de robottafels voor cobots en de individuele cobotwerkplekken gebruikt en geïnstalleerd. Het cobotonderstel en  modulaire cobotonderstel zijn gestabiliseerde en gecertificeerde besturingskasten met de gewenste IP-eis, die desgewenst ook modulair kunnen worden uitgebreid.

häwa biedt voor elke wens het juiste onderstel.

Het cobotonderstel van een gestabiliseerde schakelkast van häwa overtuigt vooral door zijn eenvoudige constructie en lage kosten. Het is ontworpen volgens beschermingsklasse IP 55, heeft deuren aan de vooren achterzijde en is voorzien van filter, ventilator en montageplaat. De binnenruimte is van voor naar achter vanwege de IP 55 eisen gescheiden. Alle hoeken en randen van de behuizing zijn versterkt. Met vrij te kiezen afmetingen kan het frame worden geleverd met zwenkwielen of stelvoeten en, indien gewenst, met handgrepen. Het werkblad kan van aluminium, aluminium groefprofiel of een ander type kan zijn. Het modulaire cobotonderstel is uit te breiden met een legbord, een transportsegment voor een palletwagen of een bedieningssegment onder het werkblad. Aanvullende functionele niveaus kunnen worden geïmplementeerd volgens de wensen van de klant.

De häwa robottafel voor cobots is een werkstation uit het X-frame modulaire systeem. De opbouw is gebaseerd op de componenten uit het huidige X-frame systeem, de maatvoering vloeit voort uit de standaard maatvoering van de horizontale en verticale profielen. Ook deze behuizingen hebben een montageplaat, ventilator en filter en zijn vervaardigd volgens beschermingsklasse IP 55. Diverse deursystemen, steekdeuren, deksels en Makrolon vensters zitten in het programma. Stevige profielen en compacte profielen zorgen voor een eenvoudige opbouw. Ook bij deze modellen zijn de afmetingen en het materiaal van de werkbladen vrij te kiezen, deze versie kan met zwenkwielen of stelvoeten uitgerust worden. Ook de derde oplossing, een individueel cobotwerkstation komt van häwa.

Naast de standaardoplossingen biedt häwa ook volledig aanpasbare oplossingen die volgens de wensen van de klant worden gemaakt. Net als bij de X-frame machinebehuizingen kan dit individuele aanbod volledig op maat gemaakt worden

Meer op internet:

Printhäwa GmbH